stresul - suntmamica

De ce nu poti trai intr-un stres constant?

Atata timp cat te confrunti cu probleme mai importante si nu iti asculti corpul, stresul transforma bolile minore in boli cronice. Si invers: cu cat este mai stabil sistemul nervos, cu atat iti este mai usor sa faci fata adversitatii – inclusiv intr-o perioada dificila a unei epidemii.

Ce este stresul in general?

Acest termen este de obicei asociat cu experienta emotiilor negative. Dar putem experimenta stresul nu numai ca raspuns la o experienta traumatica, ci si ca raspuns la o schimbare pozitiva in viata. De exemplu, un nou loc de munca sau mutarea in orasul viselor tale.

Simptomele stresului:

  • Te enervezi cu usurinta.
  • Ti se pare ca nimic nu depinde de tine si asta te sperie.
  • Nu te poti concentra.
  • Ti se pare ca esti inutil.
  • Eviti oamenii, chiar si cei care iti plac de obicei.
  • Nu ai putere pentru nimic.
  • Esti sanatos, dar ai dureri de cap.
  • Ai insomnie sau alte probleme de somn.
  • Indigestia este starea ta obisnuita.

Cum afecteaza stresul sanatatea?

Paradoxal, dar se pare ca episoadele pe termen scurt, ar avea beneficii asupra vietii. Impulsul de stres stimuleaza hormonii, accentueaza abilitatile cognitive si declanseaza un raspuns. Pe scurt, iti ofera puterea de ati conecta creierul si de a face fata situatiei.

Cu toate acestea, prezenta constanta a stresului epuizeaza corpul. Modificarile pot afecta sanatatea mentala si fizica.

Obiceiuri culinare. In unele situatii, stresul reprima pofta de mancare si duce la epuizare. In altele, corpul, dimpotriva, cauta orice oportunitate de reinnoire a rezervelor de energie. Acest lucru duce la aparitia problemelor si cresterea in greutate. In plus, stresul schimba obiceiurile alimentare: pofta creierului de satisfactie instantanee creste, astfel incat persoana stresata se bazeaza pe dulciuri si alimente grase.

Muschii si tesuturile. Corpul vede declansatorul de stres ca o amenintare la supravietuire. Prin urmare, lanseaza un mecanism de aparare: directioneaza oxigenul catre muschi si ii mentine in tensiune. Acest lucru duce la hipertonus muscular, dureri de cap, spasme musculare.

Sistemul endocrin. Stresul constant mentine ridicat cortizolul si alti hormoni. Acestea schimba echilibrul hormonal si duc la tulburari endocrine, care pot duce la cresterea in greutate sau infertilitate.

Sistemul imunitar. Modificarile hormonilor deprima capacitatea de a rezista la virusuri, infectii si inflamatii in organism. Toate fortele sunt cheltuite pentru a incerca sa se apere impotriva amenintarilor externe.

Sistem digestiv. Stresul incalca digestia alimentelor, creste aciditatea stomacului, poate duce la diaree sau arsuri la stomac.

Psihicul. Cresterea constanta a hormonului de stres si dezechilibrul rezultat duce la depresie, concentrare afectata, sindrom de oboseala cronica.

Ce sa faci?

Stresul nu poate fi evitat: oricum face parte din viata. Dar pentru a nu expune organismul la boli grave si pentru a trai fericit, emotia trebuie sa fie luata sub control. Exista mai multe obiceiuri si tehnici care te pot ajuta in acest sens.

  • Exprima-ti emotiile. Daca ceva te enerveaza sau te supara, nu te lasa pacalit ca totul este in regula.
  • Concentreaza-te sa rezolvi problema.
  • Unele lucruri vor fi intotdeauna in afara controlului tau. Dar atitudinea fata de ele este complet in puterea ta. Nu supraincarca capul cu lucruri pe care nu le poti influenta. Concentreaza-te pe propriile actiuni.
  • Practica sporturi care iti plac. Gaseste o activitate fizica care iti place si fa-ti timp pentru ea, in mod regulat.
  • Mersul pe jos. Mersul ajuta la restabilirea circulatiei sangvine.
  • Rezervati timp pentru hobby-uri. Navigarea prin social media nu este un hobby. Tine-te ocupat de ceva real: gateste un nou fel de mancare, deseneaza, invata sa inregistrezi muzica.
  • Evita stimulanti nesanatosi. Alcoolul este un depresor care te distrage temporar de la probleme, dar apoi doar agraveaza starea. Drogurile si bauturile energizante fac sistemul nervos instabil.
  • Asculta-te pe tine. Nu te obliga sa faci ceva care iti provoaca un protest intern in mod regulat. Odihneste-te cand corpul tau o cere.
  • Monitorizeaza-ti nivelul de stres. Acest lucru te va ajuta sa intelegi exact ce factori afecteaza performantele tale si cat de mult: supraincarcare emotionala si psihologica, antrenament fizic excesiv, somn necorespunzator sau viata si munca dezechilibrata.

Sursa de inspiratie: https://suntmamica.com

Leave a Reply